Inför personligt möte

Alla timmar på dygnet, alla dagar på året

Kontakta oss

Aldrig längre än ett samtal bort

Döden har många ansikten och kan komma plötsligt. Sorg, saknad och hjälplöshet kan uppstå. Vad behöver jag göra? Vem vänder jag mig till med med alla frågor? Widlunds Begravningar hjälper er med myndighetskontakter, bokningar, annonser m.m.

Tillsammans med er går vi igenom allt som behöver göras vid någons bortgång.

För att underlätta vissa saker innan ni kommer på ett personligt möte är det bra om ni har tänkt igenom några frågor.

  • Ska det vara en tidningsannons och vad ska det stå i den? Det kanske ska vara med någon dikt eller liknande.
  • Ska man ha gravsten? Vem är gravrättsinnehavare? Gravnummer, programblad, catering och/eller dekoration på kista/urna.
  • Finns det ett testamente skrivet?
  • Finns det några försäkringar/försäkringsbolag?

Det är bra om alla de berörda har pratat med varandra om dessa saker innan man träffas för ett personligt möte med begravningsbyrån.

Vi på Widlunds Begravningar gör även hembesök. Så har man svårt att gå, har nedsatt rörelseförmåga eller liknande så var inte rädd för at fråga oss om ett hembesök.

Checklista efter dödsfall

Efter ett dödsfall finns det alltid en del praktiska saker att ordna. Här har vi gjort en kom-ihåg-lista, så att du tryggt kan ta en sak i taget. Tänk också på att det kan vara skönt att få prata med någon och få stöd i processen.

1. Meddela vänner och närstående om dödsfallet

I stunder av sorg kan det ibland vara svårt att rikta blicken utåt och möta sin omgivning. Det är naturligtvis viktigt att låta de första dagarna vara en tid att bara finnas och bearbeta det som skett, men vänta inte för länge med att kontakta släkt och vänner.

2. Det finns alltid någon att prata med

Även om du inte har någon i din omedelbara närhet. Det kan vara till ovärderligt stöd att på dina villkor möta en erfaren och professionell samtalspart. Vid behov hjälper vi dig att komma i kontakt med en sjukhuspräst, diakon eller terapeut. Tveka inte att fråga oss.

3. Välj byrå med omsorg

Var noga med vem du anförtror begravningsuppdraget åt. Vi rekommenderar att du väljer en erfaren byrå som du känner förtroende för. Vi på Widlunds begravningar är Landvetters äldsta begravningsbyrå och har stor erfarenhet av att hjälpa dödsbon i hela Göteborg, Halland och Örebro med omnejd.

Bostad

4. Ta hand om bostaden

Om den avlidne var ensamstående bör någon ansvara för den tomma bostaden tillsvidare.

  • Ta hand om husdjur
  • Ordna med eftersändning av post
  • Vattna blommor och krukväxter
  • Töm kyl och frys
  • Sänk värmen i bostaden
  • Ta hand om värdesaker och reservnycklar
  • Släng sopor
  • Ställ timer på lampor för att förebygga inbrott
  • Meddela grannar om dödsfallet

Ekonomi

5. Se över och säg upp avtal och abonnemang

  • Hyresavtal – hyreslägenheter har en månads uppsägningstid vid dödsfall
  • Mobiltelefon, internet, streamingtjänster m.m.
  • Tidningsprenumerationer
  • Medlemskap, t ex gym och föreningar
  • Sociala medier – tänk på att spara bilder.
  • Betalkort och kreditkort – klipp dessa och meddela aktuella banker och företag

6. Bankkonton ska inte avslutas förrän bouppteckningen är klar.

Vid kontakt med banken behövs ett dödsfallsintyg.

Vi hjälper er att hämta ut detta från Skatteverket i samband med begravningsplaneringen.

7. Kontakta försäkringsbolag och säg upp den avlidnes försäkringar

Vid osäkerhet kring vilka försäkringar som tecknats kan vi ordna med en försäkringsinventering.